Określenie siły postaci, jak również jej wytrzymałości - często na podstawie kalibru broni palnej - potrafi być kłopotliwe. Głównie ze względu na lenistwo, gracze lubią stosować "uproszczenia" lub "język potoczny" - czyli posługiwać się nieprawidłowymi pojęciami. Czasami dochodzi do tego niezrozumienie systemu. Celem tego tematu jest przybliżenie wszystkim, jak działa określenie siły oraz wytrzymałości postaci na forum, jak również czym jest kaliber broni palnej.
Siła
Forumowe określenie siły postaci mylnie uznawane jest za siłę całkowitą, z jaką dana postać może wyprowadzić uderzenie. Stąd też spotykamy się z określeniami, jakoby bohater mający siłę na poziomie 25 ton, potrafił uderzyć w obiekt z siłą równą 25-ciu tonom. Jest to założenie nieprawdziwe oraz błędne.
Siła każdej z postaci na forum, podana w Karcie Postaci, jest niczym innym, jak możliwością podniesienia określonego ciężaru. Krótko mówiąc - siła jest więc możliwością całkowitego udźwigu, jaki posiada dana postać.
Udźwig jest atrybutem pozwalającym podnieść określoną masę, bez odczucia jakichkolwiek skutków negatywnych takiego zabiegu. Przy takim pojmowaniu siły postaci, zawsze należy zwrócić uwagę na:
->Położenie środka ciężkości podnoszonego obiektu - komiksy, filmy oraz animacje lubią interpretować dowolność ciężaru. Jeśli ciężarówka waży 5 ton, to w każdym miejscu w którym spróbujemy ją podnieść - waży pięć ton. Nie tylko nie waży w każdym miejscu pięciu ton, co środek ciężkości może spowodować, że postać zdolna podnieść taką ciężarówkę, wyrwie część za którą chwyciła bądź podniesiony obiekt po prostu się złamie. Najlepszym przykładem jest próba podniesienia przez jakąkolwiek postać o poziomie siły 100-ton, jakiegokolwiek statku. Jest to niewykonalne, ponieważ statek po prostu przełamie się na pół pod własnym ciężarem;
->Masa postaci która podnosi lub próbuje zatrzymać obiekt - należy na to zwrócić uwagę zwłaszcza, gdy próbujemy naszą postacią zatrzymać obiekt cięższy, niż ona sama. Przykładowo - gdy postać A rzuci w postać B ważącym dziesięć ton kontenerem, a postać B sama waży 150 kg, to choćby przy statystyce siły 100 ton - obiekt po prostu wpadnie w postać B i w najlepszym wypadku skończy się wyłącznie na przygnieceniu bądź byciu odrzuconym kawałek dalej - wraz z kontenerem. Podsumowując siła =/= masa;
->Siła uderzenia postaci posiadającej siłę UDŹWIGU na poziomie 75 ton nie jest równa sile 75 ton;
->Udźwig jest statystyką odnoszącą się do pracy całości mięśni w organizmie, a nie wyłącznie mięśni rąk bądź nóg.
Kaliber
Zanim przejdziemy do wytrzymałości, należy zacząć od wyjaśnienia popularnie stosowanego określenia kalibru. Wiele kart postaci korzysta z określenia kalibru, jako oznacznika odporności postaci na obrażenia fizyczne. Najczęściej popełnianym błędem jest nieprawidłowe nazywanie poszczególnych rodzajów kalibrów broni, wynikające z wiedzy z gier, a dokładniej statystyki obrażeń.
Najczęściej, gracze opisują to mniej-więcej tak:
Postać X pod warunkiem A, odporna jest na obrażenia zadawane bronią małego kalibru (pistolety, np. glock, usp, m9, deagle), pod warunkiem B odporna jest na obrażenia zadawane bronią średniego kalibru (karabiny, np. ak47, m4), natomiast pod warunkiem C - na obrażenia od broni dużego kalibru (wyrzutnie rakiet, granatniki, karabiny snajperskie, rewolwery).
Wszystko wydaje się klarownie wyjaśnione, prawda? Nie do końca. Z przedstawionych broni, każdy kaliber prezentuje się (w uproszczeniu) następująco:
->Mały kaliber określono jako: 9mm (glock oraz m9), 11,5mm (usp), 12,7mm (deagle);
->Średni kaliber określono jako: 7,62mm (ak47), 5,56mm (m4);
->Duży kaliber określono jako: 40mm (np. granatnik RPG), 7,62mm (karabin snajperski, np. SWD); 10,9mm (przykładowy kaliber rewolweru);
Podsumowując całość, broń średniego kalibru to według wielu graczy broń o pociskach które posiadają mniejszy kaliber, od pistoletów - 7,62mm, a 9mm. Matematyka. Broń dużego kalibru to już totalny miks wszystkiego co tylko można, zaczynając od granatników przeciwpancernych, które zostają porównane z rewolwerami (bo przecież w grach są mocne, długo się ładują) czy karabinami snajperskimi (popularny SWD ma przecież kaliber kałasznikowa).
Wnioski są następujące - każda broń piechoty, czyli obsługiwana przez żołnierzy pieszych, nieprzytwierdzona do żadnego pojazdu jest bronią małego kalibru. Z języka angielskiego "small arm". Jest to w pewnym sensie uproszczenie, jednak nadal dużo realniejsze. Różnica w sile poszczególnych broni wynika nie tyle z samego kalibru, co z długości lufy czy długości pocisku, sposobu zachowania pocisku, przeznaczenia itd.
Stosowanie określeń "średni" oraz "duży" kaliber, powinno być zachowane dla pojazdów. Kaliber broni średniej może tam wynosić 12,5mm, 20mm, 40mm. Bronią dużego kalibru może być już armata 75mm, 90mm, 105mm czy 125mm, a nawet 255mm.
Kaliber broni, a wytrzymałość postaci na forum:
->Żadna z postaci nie jest całkowicie odporna na broń dużego kalibru, czyli wszelaką broń przeciwpancerną, zwłaszcza stosowaną na pojazdach;
->Podobna sytuacja dotyczy uzbrojenia średniego kalibru, na którą postaci mogą być częściowo odporne;
->Jakikolwiek przejaw odporności nie równa się powstrzymaniu siły uderzenia pocisku - postać trafiona pociskiem przeciwpancernym kalibru 100mm, nawet jeśli wytrzyma uderzenie = nauczy się latać daleko oraz z dużą prędkością;
->Wyżej wymienione warunki mają charakter potrzeb realistycznych. Gdyby wszyscy byli odporni na każdą możliwą broń, po dziś dzień akcja na forum toczyłaby się w epoce kamienia łupanego, jakikolwiek rozwój technologi po prostu nie miałby sensu (po co miecz, który nie przebija skóry? Na co czołg skoro mamy człowieka zdolnego pełnić tę samą rolę?);
->Należy również pamiętać, że nie określa się tutaj typu pocisku. Istnieje amunicja specjalistyczna, która zależnie od materiału oraz struktury, może posiadać mniejszy kaliber - a większe zdolności penetracyjne bądź niszczące;
->Powyższe warunki mogą być zmienione przy uzgodnieniu z mistrzem gry bądź administratorem, osobno dla danej postaci (może za tym stać akcja fabularna, np. pozyskanie stosownego opancerzenia).